dinsdag 5 februari 2019

Rettich, familie van de radijs

Op het einde van vorig jaar ging ik met een hele groep vrienden eten in een plaatselijk restaurant. We kregen een lekker hoofdgerecht voorgeschoteld, maar het was niet helemaal duidelijk welke groenten er op ons bord lagen. Met als gevolg dat er wat gezonde discussie ontstond. We werkten iets geels naar binnen en de helft van mijn tafel dacht aan paprika, maar het ging gewoon over gele wortel waar blijkbaar een aantal nog nooit van gehoord hadden ;). Dit kon ik zelf wel nog raden (aangezien ik het laatste jaar toch al wat vaker in de keuken vertoef), maar er lag ook iets wit en niemand had een idee wat het was. Ik vroeg een vriendin of het om pastinaak ging, maar ze vond het niet dezelfde smaak.

Aangezien ik natuurlijk graag van alles op de hoogte ben, vroeg ik het aan de serveerster wat we nu eigenlijk op ons bord gekregen hadden. En ze had het over rettich. Ik fronste - net als de rest van de tafel - mijn wenkbrauwen want ik had eigenlijk helemaal geen idee over welke groente ze het nu had. Rettich ziet eruit als een grote, witte winterpeen en is nauw verwant aan de radijs. De groente behoort tot dezelfde familie als de koolgewassen. De witte wortels van rettich zijn zo'n 20 tot 30 cm lang.

Er worden ook nieuwe rode, roze en bruine rettichsoorten gekweekt, maar onder de schil zijn ze nog steeds wit. De oorsprong van rettich, ook wel witte zomerrammenas genoemd, ligt waarschijnlijk in Azië. De Japanse variant heet daikon. De groente was ook al bekend in het oude Egypte. Rettich staat immers afgebeeld op veel Egyptische wandschilderingen en graven. Rettich is de Duitse naam voor de witte rammenas. De groente is lang uit de mode geweest en herontdekt door onze Duitse buren.

Bron: https://eatsmarter.de/lexikon/warenkunde/gemuese/rettich

Geen opmerkingen:

Een reactie posten