vrijdag 4 januari 2019

De Belgica, het schip

Toen ik in de voorbije dagen vakantie nog eens las wat ik al allemaal op Gietjes Weetjes postte, kwam ik bij het artikel over Antarctica. Natuur en aardrijkskunde hebben me altijd geïntrigeerd en ik vind het ongelooflijk interessant om daar nog heel wat meer over te lezen en te weten te komen. Vroeger gebeurde dat op een veel regelmatigere basis door gewoon naar school te gaan, nu moet ik zelf aan de slag.

Het blogpostje over Antarctica riep bij mij nog een vraag op. Ik schreef er iets over de Belgica, maar meer uitleg over dit machtige Belgische schip stond er niet bij. Genoeg redenen dus om nog eens het net af te speuren.

De eerste Belgica werd in 1884 in Noorwegen gebouwd en het heette in eerste instantie nog Patria. Oorspronkelijk werd het als walvisvaarder en robbenjager gebouwd, maar het schip werd door Adrien de Gerlache voor de Belgische Antarctische expeditie gekocht. Op 16 augustus 1897 vertrok de Gerlache vanuit Antwerpen naar het meest zuidelijke werelddeel. Ook de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen nam deel aan deze expeditie. Een goeie twee jaar later kwam de Belgica terug aan in de vertrekstad.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgica_(schip)

Daarna werd het schip nog voor verschillende doeleinden ingezet. Zo werd de Belgica gebruikt als drijvende visfabriek en in het begin van de Tweede Wereldoorlog deed het dienst als drijvende munitieopslag. Op 19 mei 1940 werd het schip tijdens een Duitse luchtaanval - in een fjord nabij Harstad - tot zinken gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten