dinsdag 2 februari 2016

Lapland, waar ligt dat nu precies?

Elke dag opnieuw komen er weetjes op mij af. Ik ben heel blij dat het me nu eindelijk lukt om ze hier op Gietjes Weetjes te verzamelen. In het weekend probeer ik altijd een aantal berichtjes voor de komende week klaar te zetten, maar er komen intussen ook altijd weer nieuwe dingen op me af.

Zo zaten mijn ouders, mijn vriend en een aantal collega's samen gezellig te eten op ons jaarlijks schoolfeest. We praatten over heel wat verschillende onderwerpen en zo kwamen we ook bij een reportage van Iedereen Beroemd. Ik had het stukje televisie in kwestie niet gezien, maar mijn mama vertelde - met een aantal omwegen ;) - dat het over Lapland ging. Uiteindelijk vroegen we ons af waar dit machtige stukje natuur zich eigenlijk precies bevindt. Ik wist dat het zich zeker over het noorden van Finland verspreidde, maar ik wist niet hoe ver het doorloopt in het oosten en westen.

Onderstaande foto toont het gebied Lapland.


De inwoners van dit gebied wonen dus ofwel in Noorwegen, Zweden, Finland of Rusland. Zij vinden de naam 'Lappen' eerder beledigend en worden liever Saami (Sami) of Samen genoemd. De Sami spreken verschillende Samische talen, maar zijn geen officieel land.


Bron:
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Lapland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten