vrijdag 25 december 2015

Is het nu uitweiden of uitwijden?

Van kindsbeen af maakte ik van spelling een stokpaardje. Pas op, daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat ik steeds foutloos schrijf. Dat is jammer genoeg niet zo. Maar ik heb altijd mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te doen, vraag dat maar aan mijn mama. Die moest tot vervelends toe woorden dicteren terwijl ik voor andere vakken nooit hulp heb gevraagd. En ook vriendinnen die samen met mij in de lerarenopleiding zaten, kunnen dat verhaal beamen. Oké, ik was een strever op dat vlak en was toen ook heel erg ontgoocheld toen mijn leraar Nederlands me vertelde dat ik slechts één foutje op mijn examen had gemaakt... Om maar te zeggen, ik balanceer al lang op die freaky rand hoor :).

Soit, om maar te zeggen, ik ben wel geïnteresseerd in onze taal. Anders zou ik ook niet zo vaak
schrijven waarschijnlijk ;). Daarom vandaag eens een bericht over het Nederlands.

Als je iets uitvoerig wil bespreken dan gebruiken we het woord uitweiden.
Vroeger betekende dit woord echter iets helemaal anders. Toen ging het over afgrazen. Of men stelde het ook zo: uit de wei gaan om ergens in de wijde omgeving voedsel te zoeken. Vandaar eigenlijk afdwalen en dus uitweiden.

Heb je het echter over het wijder maken van iets dan schrijven we uitwijden.


Bronnen:
* https://sites.google.com/a/wcsu32.org/grades-4-5-6/spelling





Geen opmerkingen:

Een reactie posten