maandag 18 januari 2016

Waar ligt de Tsjoektsjenzee?

Vorige vrijdag vertelde ik jullie hier nog over Barrow. Niet gelezen wat ik er toen over vertelde? Kijk dan snel even hier.

Ik had het bij dat weetje over de Tsjoektsjenzee en ook deze aardrijkskundige naam deed bij mij geen belletje rinkelen. Wat weten we toch weinig over onze wereld! Daarom ging ik weer maar eens op zoek en leerde ik opnieuw heel wat bij.

Eerst en vooral zocht ik eens op Google Maps...


Deze Russische zee ligt tussen Alaska en Tsjoekotka. Ook van deze laatste streek had ik nog nooit gehoord! Van de kaart hierboven valt af te leiden dat dit de meest noordoostelijke regio van Rusland is. 

De Tsjoektsjenzee bevindt zich in de Noordelijke Ijszee, ten zuidoosten van de Oost-Siberische Zee. De zee staat via de Beringstraat in verbinding met de Beringzee en de Grote Oceaan. 

Snap je het nog een beetje? De Beringstraat, die kende ik, maar ik heb de indruk dat ik meer zeeën niet dan wel ken. Bij deze zal ik het hier in de toekomst zeker nog vaker over water hebben!


Bronnen:
* Google Maps
* Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten