woensdag 1 februari 2017

Britse koningshuis, daar valt er iets over te zeggen

Koningshuizen, daar ken ik eigenlijk betrekkelijk weinig van. De Belgische koningen opnoemen gaat natuurlijk wel, maar kun jij de huidige koningen en koninginnen van Europa meteen uit je mouw schudden. Ik eigenlijk niet. En aangezien de drang naar kennis hier natuurlijk groot blijft, schrijf ik vandaag even iets neer over Groot-Brittannië. Een koningshuis dat echt heel vaak in de media verschijnt.

Toen ik via het net op een aantal sites belandde, merkte ik meteen dat er over het Brits koningshuis echt wel veel te vertellen valt. Daarom beperk ik me vandaag tot het laatste deel. De rest volgt later wel nog eens!

Met het laatste deel bedoel ik de huidige koningin en haar familie. Als ik deze al eens uit elkaar zou kunnen houden (en opsommen), dan weet ik al veel meer dan pakweg een uurtje geleden :).

* De huidige koningin is Elizabeth II


* Voluit heet de Queen Elizabeth Alexandra Mary.
* Ze werd geboren op 21 april 1926.

* Zij is in 1947 gehuwd met Philip Mountbatten. Hij is een voormalig Grieks-Deense prins.


* Elizabeth zit sinds 1952 op de troon. 
* Ze is ook koningin van Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.

* Ze is de vierde monarch van de Windsor-dynastie. 

* Elizabeth had één zus Margaret. Zij stierf in 2002.

* Elizabeth en Philip hebben vier kinderen: Charles Philip Arthur George (Prins van Wales), Anne Elizabeth Alice Louise (Princess Royal), Andrew Albert Christian Edward (Hertog van York) en Edward Anthony Richard Louis (Graaf van Wessex).
Over deze kinderen valt er nog heel wat te vertellen, maar dat doe ik een andere keer.

* Elizabeth volgde haar vader George VI (Albert Frederick Athur George) op.




Bron:
* http://www.pbs.org/newshour/tag/queen-elizabeth-ii/
* http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/prince-philip/9321256/Happy-Birthday-Prince-Philip.-We-all-really-missed-you-last-week.html
* http://www.anglotopia.net/british-history/monarchs-george-vi-1936-1952/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten