donderdag 2 februari 2017

Ziekte van Verneuil

Ik heb het eerder al gezegd, als je de krant leest dan leer je bij. Zo is het ook bij mij. Al vergeet ik wel veel dingen die ik heb gelezen. Daarom is Gietjes Weetjes zo'n handig ding. Ik kan het hier dan opslaan.

Zo las ik een tijdje terug over de ziekte van Verneuil. Ik had er nog nooit eerder over gehoord en blijkbaar ben ik niet de enige. Er zijn immers veel mensen die er aan lijden, maar die niet weten wat hen mankeert. Tijd dus om het een en ander uit te klaren.

De ziekte van Verneuil wordt ook 'hidradenitis suppurativa' genoemd. Op bepaalde plaatsen van het lichaam komen ontstekingen steeds terug. Het gaat hier vooral om plaatsen als de oksels, bilspleet, liesstreek, onder de borsten en in buikplooien.

De ontstekingen kunnen echt hele oppervlaktes van het lichaam bedekken.



Voor de patiënten is het heel lastig om met deze ziekte om te gaan. De ontstekingen komen steeds op dezelfde plaatsen terug en kunnen enorm pijnlijk zijn. Het zijn eigenlijk haarzakjes die onderhuids gaan ontsteken. De rode vlekken breiden zich uit omdat er abcesholtes en gangen worden gevormd. Diezelfde gangen ontsteken telkens opnieuw. 

Een remedie voor deze aandoening is er eigenlijk niet, al zijn het vooral rokers die aan de ziekte van Verneuil lijden. Of het daarna stoppen met roken een positieve invloed heeft, is niet gekend.


Bron:
* http://starprojects.be/projecten/hs_photopage.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten