vrijdag 3 april 2020

Een zoönotische ziekte

Het is heel vaak zo dat het ene weetje weer een ander weetje met zich meebrengt. Op die manier wordt het een kluwen in je hoofd, maar dankzij deze blog, kan ik het beetje bij beetje ontrafelen. Ik schrijf het van me af en ik krijg rust (en kennis) in de plaats, heerlijk toch?

Vorige zondag had ik het over ebola (uit Virus Hunters) en toen schreef ik ook dat deze ziekte van een dier naar de mens werd overgedragen. Zo ging het ook met HIV. Dit virus werd overgedragen van een niet menselijke primaat. Soms komt het doordat mensen besmet vlees gaan eten, maar in veel gevallen gebeurt het ook anders. Zo is het in Azië bijvoorbeeld een delicatesse om dadelpalmolie te drinken. Verzamelaars klimmen in bomen, kappen de schors wat weg en monteren een pot rond de stam. Een paar dagen later halen ze hun kommetje op. Wat ze niet weten is dat er 's nachts vaak vleermuizen in hun dadelpalmolie hebben geplast... Met alle gevolgen van dien.

Afbeeldingsresultaat voor dadelpalm olie drinken

Dit noemen we met een moeilijk woord zoönose of een zoönotische ziekte. Klinkt wel logisch, maar ik had er nog nooit eerder van gehoord. Het is afgeleid uit het Grieks waar zoön dier betekent en nosos ziekte. Nu vergeet ik het wellicht nooit meer :).

Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten