maandag 30 maart 2020

Een update wat de Balearen betreft

Een goeie vier jaar terug schreef ik voor de eerste keer iets over de Balearen. Ik kon er toen al heel wat over vertellen, maar blijkbaar klopten mijn weetjes toen niet helemaal. Daarom wil ik vandaag toch het een en ander rechtzetten.

Als je mijn artikel van toen opnieuw leest, zul je merken dat bepaalde bronnen elkaar toen al tegenspraken. Ik had het over zes eilanden, maar intussen las ik hier en daar over maar liefst acht eilanden. Ik verdeel ze in twee groepen: Ibiza, Formentera, Mallorca, Menorca en Aire, Cabrera, Dragonera en Espalmador.

Mallorca en Menorca vormen samen de Gymnesiae of de oostelijke Balearen. Mallorca is meteen ook het grootste eiland van de eilandengroep. Ibiza en Formentera zijn de Pijnboomeilanden, Pitiussen of westelijke Balearen.

De andere vier kan ik onthouden door het alfabettrucje. Alleen bij de B heb je geen eiland, wel bij de A, C, D en E.

Balearen - Wikipedia

Nog enkele andere weetjes...

  • De feestdag van deze eilandengroep valt op 1 maart en dat is niet dezelfde dag of het Spaanse vasteland. Daar vieren ze op 12 oktober. Waarom? Omdat ze dan de ontdekking van Columbus in 1492 herdenken. 
  • In Spanje is er niet echt sprake van provincies, maar eerder van autonome regio's. Er zijn er 17 in totaal. Vijftien op het vasteland en twee eilandengroepen: de Bealeren en de Canarische eilanden (waarover later nog meer).
  • De hoofdplaats van de Balearen wordt ook kortweg Palma genoemd (in plaats van Palma de Mallorca).


Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten