woensdag 25 maart 2020

Een pleonasme, is dat nu goed of fout?

Soms gebeurt het wel eens dat je iets typt of zegt dat taalkundig eigenlijk niet helemaal juist is. Doorheen mijn schoolcarrière leerde ik zo een paar van die regels, maar andere zijn me ook volledig ontgaan (of heb ik gewoon nooit gezien). Daarom zet ik ook deze dingen hier graag eens op een rijtje.

Neem nu bijvoorbeeld een pleonasme. Bij dit taalverschijnsel wordt een eigenschap die onlosmakelijk aan een woord verbonden is, nog eens uitgedrukt. Denk maar aan 'nat water', een 'houten boomstam',... Per definitie is dit niet altijd fout. Zo zou ik 'persoonlijke mening' wel gebruiken, een 'ronde cirkel' dan weer niet.

Afbeeldingsresultaat voor pleonasme

Wil je weten wat een contaminatie is? Hou Gietjes Weetjes dan zeker in de gaten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten