maandag 23 maart 2020

Mentaal gezond blijven, daar zijn alle middelen goed voor!

In tijden van corona is er wat tijd, of maken we tijd. Voor de dingen die we leuk vinden. Voor mij is dat onder andere studeren, lezen en schrijven. Om mentaal gezond te blijven, want naast onze fysieke paraatheid is ook dat zeker nodig!

Wil je weten wat ik aan het lezen ben, kijk dan zeker eens op Gietjes Boekies en Movies!



Daarom kwam ik vorige week op een heel gek idee. Aangezien ik op mijn eentje woon (en voor een tijdje niet naar mijn ouders kan gaan eten) zet ik me altijd achter de computer (of achter televisie) om  mijn innerlijke zelve te versterken. Iets naar binnen werken en dan zomaar op een muur staren of genieten van mijn tuin en het weidse uitzicht lukt me niet altijd. Dan hou ik het snel voor bekeken en heb ik eigenlijk niet voldoende calorieën in mijn lijf om de dag door te komen. En ik heb er wel wat nodig. Nu wel wat minder dan bij echt actieve werkdagen, maar toch... Ik wil zeker niet meer naar de kilo's waar ik vandaan kom. Te mager is ook niet goed, ik kan het je verzekeren!

Enfin, ik breek mijn intro af (want anders ben ik weer vertrokken voor een alinea of zes) en jullie komen hier tenslotte voor weetjes, niet voor persoonlijke verhalen :).

Ik zette vorige week tijdens het eten dus Brain Man op, een programma met Otto Jan Ham. Hij wil samen met een bevriende wetenschapper uitzoeken of het mogelijk is om de werking van je hersenen te verbeteren. In de eerste aflevering doet hij dat onder andere door het uit het hoofd leren van getallenreeksen en dit door hiervoor verschillende hulpmiddelen te gebruiken. Die hulpmiddelen liet ik even achterwege, maar ik probeerde het ook. Getallenreeksen vanbuiten leren. Goed gek denk je misschien en dat is het (en dat ben ik) eigenlijk ook. Maar ik ben sinds jaar en dag gefascineerd door cijfers en ik heb er iets mee. Ik zie verbanden (die er misschien helemaal niet zijn) en kon vroeger heel wat gewone telefoonnummers onthouden. Ze zijn zodanig verankerd dat de vaste lijnen al lang niet meer bestaan, maar dat ik van de helft van mijn vriendenkring nog spontaan hun nummer kan opzeggen :).

Heb je ook interesse in de aflevering van Brain Man, surf dan snel naar VRT.NU.

Een gewone getallenreeks uit het hoofd leren vond ik wat vreemd, dus zocht ik naar een getallenuitdaging en die vond ik in ... pi. Tom Waes deed het me ooit al voor en leerde in een uur de eerste honderd getallen na de komma vanbuiten.

Wil je (een stukje van) deze reportage nog eens opnieuw zien? Klik dan op onderstaande link...

 Afbeeldingsresultaat voor pi

Ik begon er ook aan en klokte af na 43 minuten... In tijden van corona heeft je ego trouwens ook af en toe eens een boost nodig. En pi is daar ideaal voor, toch? :).

Wil je er ook aan beginnen, dan geef ik je de eerste 100 cijfers na de komma. Sommigen leren het met een verhaal (en wat verbeelding), ik zie linken (of denk er te zien). Sommige mensen leren de cijfers in groepen van 5, ik doe het per 2. Als jij het ook een uitdaging vindt (en dus ook stiekem een beetje gek bent), ga dan meteen aan de slag. Succes!

Hier gaan we: 3,
14 15 92 65 35
89 79 32 38 46 
26 43 38 32 79
50 28 84 19 71
69 39 93 75 10
58 20 97 49 44
59 23 07 81 64
06 28 62 08 99
86 28 03 48 25
34 21 17 06 79 

Ik kan je verklappen dat ik al aan 230 zit...  ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten