zondag 20 november 2022

Getal of constante van Avogadro

 Ooit was het de bedoeling om hier elke dag een weetje te posten, maar dit jaar slaagde ik er in om nog geen enkele met jullie delen! Vreselijk. Daarom moet ik het misschien vaker wat korter proberen te houden. Dat kan mij wellicht ook in mijn gewone dagelijkse leven vooruit helpen. Al weet ik dat dit mijn specialiteit niet is :). Maar we gaan ervoor. Te beginnen met vandaag!

Het getal of de constante van Avogadro wordt afgekort als NA en vertelt hoeveel atomen er in 'een handjevol' stof/spul/materie zitten. Dit getal is behoorlijk groot, anders zou dat betekenen dat atomen de grootte van rijstkorrels hebben en dat is helemaal het geval niet.

De naam van deze constante werd afgeleid van de volgende chemieleerkracht: Amedeo Avogadro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten