donderdag 24 november 2022

Julie Van Espen had nooit een weetje mogen zijn

 Elke dag lees ik de krant en het stemt me vaak triest wat ik daar zie. Vroeger las ik vooral de papieren versie (bij mijn ouders thuis), maar sinds ik alleen woon gebruik ik vooral mijn smartphone. Ik weet immers graag wat er in de wereld gebeurt. Wellicht erfde ik dat van mijn papa want hij werkte jaren tussen de kranten in een drukkerij. Wat ik wel soms vervelend vind, is dat ik de helft van de artikels - zonder abonnement - eigenlijk niet kan lezen. Toch is dat soms een geruststelling aangezien er heel wat pittige details in een dagelijkse krant worden verteld. Neem nu de dood van de twee meisjes in Waardamme. Dat raakt ieder van ons in het diepst van z'n ziel en ook de kinderen uit mijn klas worstelen met zo'n nieuws. Daarom hou ik 's morgens soms eens een minuut stilte. Dan kunnen mijn leerlingen zo'n dingen wat verwerken en mogen ze achteraf vragen stellen. Geïnteresseerd in mijn ochtendritueel? Kijk dan zeker eens op mijn andere blog Gietjes Corner (label: godsdienst).

Zo komen ook trieste dingen vaak in mijn map vol weetjes. Het zou eigenlijk niet mogen, maar op een quiz worden nu immers actualiteitsrondes voorzien. Niet alleen de naam van bovenvermelde meisjes (Ona en Maud), maar ook bijvoorbeeld Julie Van Espen komt aan bod. Wat vind ik dat triestig, als zo'n jonge mensen het leven ontnomen worden. Een ongeluk, dat is al wreed, maar doelbewust iemand van het leven beroven... Ik kan er nog steeds niet goed bij. Julie Van Espen werd op 4 mei 2019 vermoord door Steve Bakelmans. Laatstgenoemde werd daarvoor levenslang veroordeeld. De mama van Julie, Kaat, liet een boek over haar dochter schrijven. 'Je fluistert in mijn oor' is een werk van Diane Broeckhoven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten