zaterdag 24 januari 2015

Knack Quizboek - Deel 1

Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag een heel interessant cadeau van een vriendin. Aangezien ik nog niet veel tijd vond om er in te lezen, nam ik me voor om hier wat uit dat boek te posten. Dan sla ik meteen een paar vliegen in één klap. Ik lees het boek, ik leer iets bij én er komt een artikel voor mijn blogje tot stand. Als dat niet fijn is! Ik vermeld er meteen ook wel bij dat het niet de bedoeling is om het boek hier integraal over te nemen. Gewoon tien weetjes op een rij die ook jullie misschien zullen interesseren. Ze gaan immers niet alleen over cultuur, maar ook over sport, eten, natuur en nog zo veel meer. Vandaag deel 1 dus.

* 'Boogie Wonderland' is de bekendste hit van de discoband Earth Wind and Fire.


* De villa van Paul Ambach oftewel Boogie Boy heet Boogie Wonderland.


* De Zippo is de bekendste benzineaansteker. Hij heeft een typische rechthoekige vorm.


* The Marx Brothers is een Amerikaans-joodse groep komieken uit het begin van de twintigste eeuw. De groep bestond uit vijf broers, maar ze traden zelden allemaal samen op. Hun namen: Harpo, Chico, Groucho, Gummo en Zeppo. Gummo werd ook het minst met hen samen afgebeeld, hij stopte als eerste als acteur. De andere vier broers werden wereldberoemd in hun films.



* Brandade is de naam voor een romig mengsel van stokvis, puree en melk of room. Het is van oorsprong een Frans gerecht en vaak wordt het ook een brandade de morue genoemd. In Nîmes is het een specialiteit.

* Firestone is een bandenfirma uit Nashville. Ze werd in 1900 opgericht door Harvey Samuel Firestone. In 1988 kwam het bedrijf in Japanse handen, maar de naam werd behouden. Firestone werd toen overgenomen door Bridgestone.

* Heat is een Amerikaanse misdaadfilm uit 1995. De prent werd geschreven en geregisseerd door Michael Mann met Robert De Niro en Al Pacino in de hoofdrol.


* Michael Mann (° 5 februari 1943) is een Amerikaanse filmregisseur. Hij maakte niet alleen Heat, maar onder andere ook Miami Vice (2006), Ali (2001) en The Last of the Mohicans (1992).


* Vuurvliegjes, gloeiwormen of glimwormen zijn een soort kevers die licht kunnen maken door een chemische reactie in hun achterlijf.

* White Heart Lane is de thuisbasis van de Londense voetbalclub Tottenham.


Bronnen:
* Het Grote Knack Quizboek
* https://www.youtube.com/watch?v=god7hAPv8f0
* http://moviespictures.org/biography/Ambach,_Paul
* http://orjinalzippo.com/
* http://www.pinterest.com/bostoncorbett/the-marx-brothers/
* http://www.imdb.com/name/nm0000520/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten