maandag 12 januari 2015

Wat is een erker?

Elke dag opnieuw wordt er hier wel iets opgezocht. Is het geen persoon, dan is het een term uit de geschiedenis of een gewoon Nederlands woord. Zaterdag lazen we nog even voor het slapengaan en de wederhelft vroeg mij wat een erker is. Ik ken het woord wel, maar kon het eigenlijk niet deftig uitleggen. En als je het niet aan iemand anders kan uitleggen, dan heb je het niet voldoende onder de knie. Zo heb ik het mezelf toch altijd ingeprent als ik die jaren aan het blokken was :).

Ik zocht dus snel op wat een erker is en dat is gewoon een uitsprong bij een huis. Dat kan zowel op de begane grond als op het verdiep zijn. Meestal is deze erker in glas, maar het kan ook uit een ander materiaal gemaakt worden. In sommige woordenboeken spreekt met van een trapeziumvormige uitsprong, maar ook tal van andere vormen komen voor.

Hieronder zie je nog twee voorbeelden...




Fijne week gewenst!


Bronnen:
* http://www.limakunststofkozijnen.nl/kunststofkozijnen/erkers
* http://www.joostdevree.nl/shtmls/erker.shtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten