vrijdag 28 oktober 2016

Noord- versus Zuidpool

Ik schreef hier eerder al eens het verschil tussen Antarctica (of de Zuidpool) en Artica (Noordpool) neer, maar ik vond vandaag nog enkele andere opmerkelijke contrasten. Ik had het in mijn leesles immers over de orka en de kinderen wilden graag wat meer over de leefwereld van dit dier te weten komen. Op die manier ontdekte ik weer weetjes voor hier :).

Land versus water

De Noordpool is een oceaan omringd door land terwijl het bij de Zuidpool juist andersom is. Daar is een eiland omringd door de oceaan. Bij de Noordpool bestaat het merendeel van het ijsoppervlak dan ook uit zee-ijs, bij z'n geologische tegenhanger is dat uit landijs.

Bewoonbaar
In het Zuidpoolgebied leven geen mensen, er komen enkel een aantal onderzoekers. Op de Noordpool is dat even anders want daar vestigen volkeren zich permanent. Er zijn zo'n vier miljoen mensen die binnen de Noordpoolcirkel wonen.


Ijsberen versus pinguïns

Op de Noordpool wonen ijsberen. Pinguïns leven dan weer op de Zuidpool. Deze twee diersoorten kwamen elkaar in het echt nog nooit tegen! Een aantal soorten pinguïns leven op de Zuidpool waaronder de grootste pinguïnsoort de keizerspinguïn, maar er leven ook soorten in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland. Ze komen dus niet enkel voor op Antarctica!


Koud, kouder, koudst

Op de Noordpool kan het vriezen en dit zeker tot - 30°C, maar op de Zuidpool is het nog kouder. Daar gaat men makkelijk tot temperaturen van - 50°C.



Bron:
* https://petertheunynck.wordpress.com/2015/03/14/eenzame-uitvaart-92/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten