dinsdag 23 december 2014

Wereldtentoonstellingen

Een hele tijd geleden begon ik met het schrijven voor Infonu. Ik maakte ondertussen een kleine 150 artikels, maar het afgelopen jaar was ik helemaal niet actief meer. Daar wil ik in 2015 weer wat verandering in brengen en dan hou ik jullie hier zeker ook op de hoogte. Ik leer immers heel wat bij als ik voor de Nederlandse encyclopediesite aan de slag ga.

Zo schreef ik het voorbije weekend een artikel over wereldtentoonstellingen. Het is niet de bedoeling om de volledige tekst hier over te nemen, maar gewoon kort even enkele punten aan te halen. Wie natuurlijk alles wil lezen, neemt beter hier een kijkje.

Leuke weetjes:
* Wereldtentoonstellingen bestaan sinds 1851.
* De eerste wereldtentoonstelling ging door in Crystal Palace in Hyde Park in Londen.
* De Eiffeltoren (1889) en het Atomium (1958) zijn restanten van een wereldtentoonstelling.
* Het BIE is het Bureau International des Expositions (bestaat nu nog steeds!) en werd opgericht in 1928 om het organiseren van tentoonstellingen in goeie banen te leiden.
* Nationale exposities bestonden sinds 1756.
* Bekende wereldtentoonstellingen: Londen (1851), Parijs (1878), Parijs (1889), Chicago (1893), New York (1939), Brussel (1958), Montréal (1967), Shanghai (2010).




Bron:
* http://zeigermann.com/cartoonist/2008/01/05/atomium-and-expo-58/
* wikipedia.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten