maandag 29 december 2014

Wijnweetjes

Zoals jullie misschien al weten, schrijf ik ook voor Infonu. Ik vond er een jaartje lang geen tijd voor, maar nu met het lanceren van Gietjes Weetjes ging ik toch weer aan de slag. Mijn nieuwe artikel gaat over wijn. Eigenlijk ben ik geen liefhebber want ik drink dit nooit, maar toch vind ik het altijd interessant om te weten hoe een drank wordt gemaakt. De volledige uitleg vind je hier, maar op mijn blog hou ik het bij enkele wijntermen.



Aandronk

Dit is het eerste wat je waarneemt wanneer je wijn drinkt of wanneer de drank dus in je mond komt.

Afdronk

Dit is de smaak van de wijn wanneer je de wijn doorslikt of uitspuwt. Er kan dus zeker een verschil zijn met de aandronk.

Assemblagewijn

Assemblagewijn is wijn die werd samengesteld met verschillende soorten druiven en dit wil dus zeggen met zowel witte al blauwe druiven. Deze wijn wordt ook wel blend genoemd.

Barrique of barrica

Een eikenhouten wijnvat waar de drank in wordt opgeslagen voor ze gebotteld wordt.

Chambreren

Wijn die uit de kelder komt, is meestal te koud om te drinken. Daarom moet de drank op serveertemperatuur komen. Dit noemen we dus chambreren.

Lageren

De wijn op een een goeie plaats bewaren.

Most

Dit zijn de geperst druiven. Vroeger werd dit met de voeten gedaan, nu gebeurt dit ook machinaal.

Oenologie

Dit is de wetenschap die over de wijnbouw gaat.

Vinificeren

Dit is alles wat nodig is om van druiven wijn te maken.

Vinoloog

Iemand die heel veel van wijn kent.

Walsen

De wijn in je glas laten dansen zodat er meer aroma's vrij komen.



Bron:
http://www.metro.be/public/wijn-bewaren-en-wijn-serveren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten