woensdag 4 januari 2023

Het eerste boek van successchrijver Marc de Bel

 Elk jaar lees ik een boek van Marc de Bel aan mijn kinderen in de klas voor. Wil je daar meer over weten, dan kun je dit zeker nalezen op Gietjes Corner via de volgende link: Label-Voorlezen.

Waarom doe ik dit? Omdat ik deze oud-leerkracht gewoon een machtige schrijver vind. Ik ken de Bel al vanuit mijn kindertijd en ik zou het een zonde vinden als de kinderen uit de lagere school hem en zijn iets oudere boeken niet meer zouden leren kennen. Uiteraard hebben ze wel nog wat tijd en er verschijnen nog steeds nieuwe meesterwerken van hem, maar ik geef al een hele tijd les in het tweede leerjaar en ik vind dat we de jeugd van tegenwoordig als leerkracht (en als ouder, volwassene, begeleider,...) niet genoeg kunnen aanreiken. Altijd fijn als ik er toch een paar met het lees- en Marc de Bel-virus kan aansteken ;).

Ik zie dat ik op mijn blog voor boeken (Gietjes Boekies en Movies) voorlopig nog geen enkel boek heb gepost (shame on me!), maar ik wil er vandaag wel een weetje van maken. Namelijk: Wat is het eerste boek dat Marc de Bel ooit schreef? Het ei van Oom Trotter. Het boek werd uitgegeven in 1987 door de uitgeverij Infodok. Doet me eraan denken dat ik het misschien wel nog eens opnieuw moet lezen! Dat kan ook wel nog op mijn to-dolijst voor 2023 :). Het verhaal wordt vervolgd in de boeken 'De kracht van Ajajatsoe' en 'De gouden waterduivel'. 'Het ei van Oom Trotter' werd bekroond met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen in 1988 (voor boeken van 10 tot en met 12 jaar).

In 2019 werd het boek zelfs een musical!


Bron: https://www.nl.fnac.be/a10501197/Trotter-Deel-1-Het-ei-van-oom-Trotter-Marc-de-Bel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten