zondag 6 november 2016

Republikeinen versus Democraten, olifanten versus ezels

Sinds een paar weken kijk ik weer naar 'De Slimste Mens ter wereld'. Als weetjesverzamelaar mag ik dit programma absoluut niet missen. Omdat ik tijdens de week weinig vrije tijd over heb, bekijk ik de afleveringen eigenlijk altijd online. Op die manier kan ik ook het een en ander noteren. Oké, op het randje, ik weet het, maar ik kan het niet laten :).

Zo kwam ik te weten dat Republikeinen en Democraten door een dier worden voorgesteld en ik moet eerlijk toegeven dat ik dat niet wist. Republikeinen zijn olifanten, Democraten zijn ezels.


Beide symbolen zijn een erfenis van cartoonist Thomas Nast. Hij beeldde de Republikeinen voor het eerst als brave, bange olifanten af in 1874 en dit beeld werd steeds meer over genomen.
Democraten werden dan weer afgebeeld als ezels, maar ook als wolven, vossen en tijgers.


Republikeinen komen op voor de mensen die veel geld verdienen. Er worden zo weinig mogelijk belastingen gevraagd waardoor je heel wat van je kapitaal mag houden. De overheid mag zich niet al te veel moeien met het leven van de gewone burgers, zij moeten het heft in eigen handen nemen. Misdadigers worden streng gestraft. Er mag voor de Republikeinen ook niet te veel geschaaft worden aan oude principes. Zo zijn ze ook tegen het homohuwelijk en schatten ze de christelijke waarden en normen hoog in. Hun kleur is rood.

Bekende Republikeinse presidenten zijn: Abrahm Lincoln, Dwight Eisenhower, Richard Nixon, Ronald Reagan, George H. Bush, George W. Bush

Democraten zijn veel vernieuwender en progressiever. Ze willen een sterke leider en een sterke regering om het gewone volk te ondersteunen. De Democraten staan eigenlijk achter de 'gewone burgers' waardoor ze veel aanhang in grote steden hebben.

Bekende Democratische presidenten zijn: Franklin Delano Roosevelt, John F. Kennedy, Bill Clinton, Barack Obama



Bronnen:
* https://www.ketnet.be/karrewiet/meer-weten/Amerikaanse-presidentsverkiezingen/De-Republikeinse-Partij
* http://www.internetdict.com/nl/answers/why-is-the-democratic-symbol-a-donkey.html
* https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Nast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten