dinsdag 26 maart 2019

Eilanden in Midden-Amerika: Haïti

Een paar weken terug had ik het al over de eilanden van de Bahama's, vandaag is Haïti aan de beurt. Aardrijkskunde heeft me altijd heel erg geboeid en ik wist van kindsbeen af ook heel wat landen liggen. Ik heb uren op mijn computer Elektro gespeeld om het een en ander van buiten te leren. Het zat er toen al in ;). Maar in eilanden ben ik nooit zo goed geweest. Ik twijfelde altijd waar ik ze kon vinden en moest op den duur heel de wereldkaart afspeuren. Ik wist vaak zelfs niet meer in welke zee ze gelegen waren. Daarom zet ik hier op Gietjes Weetjes ook graag eens een eiland (of eilandengroep) in de kijker.

Haïti heet eigenlijk officieel Republiek Haïti en is een eilandstaat in de Caraïbische Zee. Deze zee grenst aan de Atlantische Oceaan, trouwens. Het land omvat het westelijke deel van het eiland Hispaniola en een aantal kleinere eilanden waarvan Île de la Gonâve, Île de la Tortue en Île à Vache de grootste zijn. Haïti ligt oostelijk van Cuba en grenst in het oosten aan de Dominicaanse Republiek. De hoofdstad is Port-au-Prince.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ha%C3%AFti

Na een periode als Spaanse en later als Franse kolonie werd Haïti onafhankelijk in 1804, na de Haïtiaanse Revolutie. Dit was meteen ook de enige succesvolle slavenopstand in de geschiedenis, geïnspireerd door de idealen van de Franse Revolutie die woedde in het moederland. Haïti was daarmee het eerste onafhankelijke land in Latijns-Amerika en het eerst postkoloniale zwarte land ter wereld.

Haïti is een van de armste landen ter wereld en na de aardbeving in 2011 heeft Haïti het moeilijk. Het eiland raakt moeilijk uit de impasse en moet veel van 0 opnieuw heropbouwen.

De vlag van Haïti bestaat uit een blauwe en rode streep met in het midden een witte rechthoek met daarin het wapen van Haïti.

Bron: https://www.countryflags.com/nl/vlag-van-haiti.html

Bron: Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten