maandag 11 maart 2019

Ischia, een Italiaans eiland

In de voorbije kerstvakantie leerde ik 'My brilliant friend' kennen. Een prachtige reeks, gebaseerd op het boek van Elena Ferrante. Het waren vriendinnen die de naam lieten vallen en uiteraard ging ik kort daarna op zoek naar de reeks. Sommige dingen kan ik niet bekijken omdat ik geen Play van Telenet heb of omdat ik ook niet voor Netflix betaal, maar gelukkig kon je 'My brilliant friend' op vrt.nu bekijken. Aangezien de schoolweken weer voor de deur stonden, kon ik niet gaan bingewatchen, maar ik verslond de afleveringen toch behoorlijk snel.

Misschien ben je benieuwd naar de serie of het boek. Dan kan ik je doorverwijzen naar mijn andere blog: Gietjes Boekies en Movies. Daar schreef ik een recensie neer!

Maar waar ik het vandaag over wil hebben, is Ischia. Het Italiaanse eiland dat in de serie aan bod komt. Ik moet zeggen dat acht afleveringen van Ferrante zoveel meer te bieden hebben en dat ik eigenlijk stilaan begin te dromen van een cursus Italiaans. Ik werd niet alleen gegrepen door het pure verhaal, maar ook door de beelden, goeie acteurs en de taal. Er werd hier thuis echt van deze serie gesmuld.

In aflevering vijf vertrekt de verlegen Elena naar het eiland Ischia om er haar zomervakantie door te brengen. Het eiland is in de baai van Napels gelegen. Het eiland, dat tot de provincie Napels behoort is het grootste eiland van de Flegreïsche Eilanden (waarover later meer). De Monte Epomeo is het hoogste punt van het eiland. Op de vruchtbare hellingen van deze berg vindt veel wijnbouw plaats. Vanwege de vele bossen worden Ischia ook wel 'het groene eiland' genoemd.

De hoofdplaats Ischia ligt aan de oostzijde van het eiland en heeft twee kerken: Ischia Ponte en Porto. Vanuit Ischia Ponte heeft men in 1438 een dam aangelegd naar het kasteel Castello Aragonese dat op een klein eiland ligt. De haven van Porto werd in het jaar 1845 door de Bourbons geopend. Het is een dode krater waarin een opening naar zee is uitgegraven.

Bron: https://www.desmaakvanitalie.nl/ischia-vakantie-eiland/

Ischia is beroemd vanwege haar thermale bronnen en modderbaden. Het brondwater zou mineralen bevatten die een heilzame werking hebben op reuma, stofwisselingsstoornissen en botziektes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten