vrijdag 15 maart 2019

Hispaniola, Haïti en Dominicaanse Republiek samen

Het ene weetje brengt het andere met zich mee. Dat is gewoon een vaststaand gegeven. Met als gevolg: eens ik begin te schrijven, weet ik soms niet meer waar het eindigt. En tijdens werkdagen is dat soms nogal vervelend. Dan heb ik nog heel wat voor mijn klas te doen, maar dan ben ik lichtjes beduveld om te blijven opzoeken en om tot in de late (of zeg maar de vroege) uurtjes te schrijven. Gelukkig heb ik een mapje bij de hand waar ik de onderwerpen waar ik graag nog iets over wil weten, kan in noteren. Laat het gerust een soort planning noemen, al stelt het misschien niet zo heel veel voor. Het zorgt er gewoon voor dat ik eindelijk ga slapen en toch wat rust vind :).

Vorige week schreef ik hier een artikel over Haïti. Waar het exact lag, vanaf wanneer het onafhankelijk was en welke vlag het land draagt. Ik las toen ook dat het eiland een onderdeel van Hispaniola is, de naam van het hele eiland (Haïti en de Dominicaanse Republiek samen).

Bron: https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Unification_of_Hispaniola.html


Hispaniola is een eiland in de Caribische Zee. Ten noordwesten ligt Cuba met daaronder Jamaica, in het oosten vind je Puerto Rico. De eilanden Hispaniola, Cuba, Jamaica en Puerto Rico vormen samen de Grote Antillen.

Nog andere weetjes over Hispaniola
  • Oorspronkelijk woonden indianenstammen op Hispaniola. Eerst waren dat de Ciboney Indianen, later werden die verdreven door een andere groep. Meer hierover op deze link.
  • Christoffel Colombus was de ontekker van dit eiland. Hij maakte er vier reizen naartoe.
  • Spanjaarden waren in eerste instantie aan de macht, later drongen de Fransen het eiland binnen. Het Spaanse deel noemde met Santo Domingo (nu Dominicaanse Republiek) en het Franse deel werd Saint-Domingue (nu Haïti) genoemd. De toenmalige grens tussen de twee staten loopt vrijwel gelijk met de hedendaagse situatie.
  • Het hoogste punt van het eiland is de Pico Duarte (3087 meter hoog). 
Bron: https://www.tripadvisor.co.uk/LocationPhotoDirectLink-g675009-d5568043-i156247898-Pico_Duarte-Jarabacoa_La_Vega_Province_Dominican_Republic.html
  • Het laagste punt van het eiland is het Enriquillomeer met een diepte van 36 meter onder zeeniveau.
Bron: https://travel.sygic.com/nl/poi/enriquillomeer-poi:25456
  • Hispaniola ligt op de Enriquillo-Plantain Garden-breuk, een van de breuklijnen tussen de Noord-Amerikaanse en Caribische Plaat.
Bron: http://weetjesaardrijkskunde.blogspot.com/p/de-tektonische-platen.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten