zaterdag 28 januari 2017

Culturele hoofdstad van Europa

Af en toe doe ik eens mee aan een quiz. Zo is er elk jaar eentje op onze school en als er mij iemand vraagt om mee te doen dan ben ik er als de kippen bij om me in te schrijven. Al word ik meestal meteen met mijn beide voeten terug op de grond gezet. Heel af en toe weet ik eens iets, maar ik moet vaker het antwoord schuldig blijven dan dat ik op een vraag kan antwoorden. Dat is wel een serieuze domper iedere keer ;). Daarom denk ik ook dat het belangrijk is om mijn blog af en toe te herlezen (indien ik tijd vind). Want opschrijven is één ding, onthouden nog iets helemaal anders ;).

Zo werd er een tijd terug naar de culturele hoofdstad gevraagd. Ooit al over gehoord en ik weet ook dat Bergen hem ooit was, maar wat weet ik nu eigenlijk precies over die hoofdstad? Niks, moet ik eerlijk bekennen. Tijd dus voor een nieuw blogpostje!


* Door het Europees Parlement gekozen
* Elk jaar verkiezing
* Doel: mensen van de Europese Unie leren elkaar beter kennen door de verscheidenheid van de Europese culturen aan bod te laten komen
* Initiatief is begonnen sinds 1985
* Vroeger was er één hoofdstad per kalenderjaar, nu zijn dat er telkens twee (elk een halfjaar)
* Bergen was in 2015 culturele hoofdstad
* Paphos uit Cyprus en Aarhus uit Denemarken zijn de culturele hoofdsteden voor 2017

De volledige lijst van culturele hoofdsteden van Europa vind je hier.


Bron:
* http://www.omroepwest.nl/nieuws/2079167/Bidbook-Den-Haag-Culturele-Hoofdstad-kreeg-dikke-onvoldoende

Geen opmerkingen:

Een reactie posten