zondag 22 januari 2017

Violette Morris, een opmerkelijk figuur uit de Franse geschiedenis

Dat geschiedenis me interesseert, dat weten jullie wellicht al langer. Op school zat ik tijdens deze lessen echt ALTIJD op de eerste rij, terwijl ik anders meestal snel in tegenovergestelde richting een plaatsje zocht :). Alles boeide mij. Van de Oude Grieken tot de piramides in Egypte, van de 100-jarige oorlog tot de Tweede Wereldoorlog. En het is over die laatste strijd dat ik het vandaag kort wil hebben.

Tussen 1940 en 1945 gebeurden hier op onze wereld zoveel gruwelijke dingen dat ik er met mijn verstand nog altijd niet helemaal bij kan. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er op zo'n gruwelijke wijze gemoord werd en een hele bevolkingsgroep uitgeroeid kon worden terwijl er amper opstand kwam. Door er over te lezen, probeer ik het op een of andere manier beter te begrijpen of noem het misschien eerder vatten. Het is niet te begrijpen.

Ik ken een aantal namen die samen met Adolf Hitler terreur over heel Europa zaaiden, maar ik 'ontdekte' in Het Nieuwsblad een nieuwe figuur: Violette Morris. Ik had nog nooit eerder over deze vrouw gehoord. Ze werd precies 100 jaar voor mij geboren en dat was in 1883. De Française ontdekte al snel dat ze op vrouwen viel en ze kleedde zich dan ook liever mannelijk. Ze werd een ongelooflijke atlete en dit in verschillende sporttakken. Ze slaagde er echter nooit in om deel te namen aan de Olympische Spelen waardoor ze wellicht wat verbitterd raakte. Of het daarmee te maken had dat ze radicaliseerde, ik weet het niet, maar ik las in 'Het Nieuwsblad' dat ze na een tijd sympathiseerde met de Nazi's. Ze werd zelfs de 'Hyena van de Gestapo' genoemd.


Wil je meer weten over deze opmerkelijke figuur? Lees dan zeker eens het volledige artikel van 'Het Nieuwsblad'. Je vindt het hier.


Bron:
* https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/2uayx8/til_the_french_olympian_violette_morris_was_not/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten