zondag 29 januari 2017

Spelling boven!

Schrijven en dan nog juist ook, dat heb ik altijd hoog in het vaandel gedragen. Het is gewoon helemaal mijn ding. Om tekst op papier te zetten. Van simpele woorden, tot ellenlange, ingewikkelde zinnen. Ik ben er altijd heel erg geïnteresseerd in geweest. Tijdens mijn tienerjaren deed ik voor de televisie zelfs een paar keer mee aan Het Groot Nederlands Dictee.
In mijn opleiding maakte ik er zelfs met veel plezier een sport van om zo hoog mogelijk te scoren. Ooit zei een leerkracht me eens: 'Ik dicteer tien woorden. Wie ze allemaal correct schrijft, krijgt van mij vijf euro.' Wat was ik fier toen ik na de les met vijf euro naar huis mocht en hij maar bleef mompelen: 'Dat is me nu nog nooit overkomen'. Ik maakte er een spel van en vroeg mijn mama - wellicht tot vervelends toe - om steeds maar weer nieuwe en moeilijkere woorden te dicteren. Je mag het gek noemen hoor, dat was het zeker, maar ik vond het heel plezant.

Zo'n gekke dingen doe ik nu niet meer, maar ik moet wel zeggen dat ik nog altijd heel veel met taal bezig ben. Wat me wel beangstigt, is dat je heel snel veel schrijfwijzes vergeet. En ook ik heb - met schaamrood op de wangen - al schrijffouten op één van blogjes getikt. Maar ach, we blijven ons best doen om het er zo goed mogelijk van af te brengen.

Daarom deel ik vandaag het volgende filmpje met jullie. Er wordt kort in uitgelegd hoe de dt-regel in elkaar zit. Een weetje rond spelling, maar daarom niet minder interessant. Klik onder de link op de foto!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten