woensdag 13 april 2016

Christiansborg in Kopenhagen

Door te lezen leer je heel wat bij en er gaat dan ook geen dag voorbij of ik probeer wel iets te lezen. Is het geen magazine, dan is het een krant, blog of boek. Zo fijn om heel wat dingen bij te leren of je helemaal in een verhaal te verliezen. Ik weet dat niet iedereen die mening met me deelt, maar iedereen doet wat hij of zij graag doet hé :).

In de afgelopen paasvakantie las ik het boek 'De vrouw in de kooi' van Jussi Adler-Olsen en dit verhaal speelt zich af in Denemarken. Christiansborg kwam heel vaak in het boek voor en daarom zocht ik er een en ander over op! Ik heb het vandaag over het volgende gebouw...


* In het Deens heet het: Christiansborg Slot
* Het bevindt zich op het eiland Slotsholmen in Kopenhagen
* Sommige delen van het gebouw worden door het Deens koningshuis gebruikt
* Je vindt er het Deense parlement, het Hooggerechtshof en het bureau van de Eerste minister
* Op dezelfde plek stond er vroeger een burcht, de overblijfselen van die burcht kun je in de kelder van Christiansborg bezichtigen
* De eerste Christiansborg werd ontworpen door Elias David Häusser, maar ging in vlammen op
* De architect van de tweede Christiansborg is Christian Frederik Hansen en was in 1828 klaar
* Er kwam ook nog een derde Christiansborg, aangezien ook het tweede exemplaar afbrandde
* De architect van Christiansborg III is Thorvald Jørgensen
Uitsmijter:
* De bekende reeks Borgen (die ik nog niet zag) speelt zich deels in Christiansborg af



Bron:
* http://english.dkdm.dk/Confucius-Institute/Concerts/Christiansborg
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Christiansborg_(Kopenhagen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten