dinsdag 5 april 2016

Drie kippen op een rij

Thuis - bij mijn ouders - lopen er al jaren een aantal kippen rond en dit in allerlei soorten, kleuren en ja, ook soms in geuren ;). Vele merken zijn me dan ook niet vreemd, maar om nu te zeggen dat ik er veel van ken... dat is een brug te ver! :). Daarom zet ik vandaag eens drie kippensoorten op een rij.

Barnevelder
* Van oorsprong uit het Nederlandse Barneveld (hoe kan het ook anders)
* Uiterst donkerbruine eieren
* Worden zowel gekweekt voor het vlees als voor de eieren
* Dit ras werd vroeger met een aantal Aziatische soorten gekruist
* Kan tot 3,5 kg wegen (wel een haan)

Pas op: er bestaat ook een bruine versie!

Wyandotte
* Een kip uit de VS
* Legt bruine eieren
* Bestaat in heel veel verschillende kleuren (waardoor een foto overbodig lijkt)

Mechelse koekoek
 * Van oorsprong uiteraard uit de streek van Mechelen
* De naam Mechelse hoen wordt ook gebruikt
* Koekoek slaat eigenlijk op het patroon en de kleur van de veren
* Kan tot 5 kg wegen!



Ik denk dat voor mij in een kippenhok alleen de Mechelse koekoek te herkennen valt. De andere soorten bestaan uit te veel verschillende kleuren waardoor het ras niet eenduidig herkend kan worden.


Bronnen:
* http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/barnevelder.html
* http://mechelen.mapt.be/wiki/Mechelse_koekoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten