woensdag 6 april 2016

Een ooievaarsbeet

Vorige week kwam ik samen met een aantal vriendinnen. Traditie tijdens elke schoolvakantie want wij geven allemaal les. Vroeger zetten we een stapje met z'n zevenen, maar nu werd er al naarstig aan een nageslacht gewerkt. Daarom houden we de afspraakjes sinds een paar jaar lekker rustig en blijven we gezellig bij iemand thuis plakken. Ik kreeg de jongste spruit op mijn schoot en zag een rode vlek in zijn nek en hup, daar was er weer een weetje voor Gietjes Weetjes :). Aangezien ik zelf nog niet voor een kroostrijk gezin heb gezorgd, weet ik nog heel veel dingen rond kinderen niet. Bij deze heb ik weer iets bijgeleerd!


Zo'n rode plek in de nek wordt in de omgangstaal een ooievaarsbeet genoemd. Je ziet dit vaak verschijnen een paar dagen na de geboorte en gaat meestal vanzelf weer weg. De vlek kan echter later terug verschijnen bij een inspanning of een intense huilbui. De aandoening kreeg deze naam omdat het lijkt alsof de beet van een ooievaar achterblijft op de boreling. In het vertelseltje worden baby's immers door deze vogelsoort tot bij ons gebracht. De plekjes kunnen echter ook op een aantal andere plaatsen op het hoofd verschijnen, zoals bij de ogen en op het voorhoofd. Dan wordt het geen ooievaarsbeet, maar een engeltjeskus genoemd.

Sommige noemen deze vlek ook een aardbeienvlek, maar dan zijn er meer bubbeltjes zichtbaar (zoals bij de aardbei). Ook deze aandoening zie je vaak na de geboorte verschijnen en verdwijnt weer vanzelf.


Bron:
* http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/ooievaarsbeet-naevus-van-unna/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten