vrijdag 15 april 2016

Weetjes over de aardbei

Straks komt het seizoen er weer aan en ik moet eerlijk toegeven dat ik er naar uitkijk! Ik ben er ooit eens serieus ziek van geweest, maar dat houdt met niet tegen om er elke zomer opnieuw van te smullen. Aardbeien zijn dan ook superlekker én gezond. Hoe ik er ziek van werd? Ik at ongewassen exemplaren uit de moestuin van mijn ouders en een tijdje later bleek ik met toxoplasmose besmet te zijn... Een ietwat vieze gedachte, maar kom, aardbeien uit het vuistje blijven gewoon een zaligheid :).

Vandaag wil ik dan ook een aantal weetjes rond dit klein stukje rood fruit op een rij zetten.



* Eet een achttal aardbeien en je hebt meer vitamine C binnen dan als je een sinaasappel eet.

* Sommige mensen lusten geen aardbei omdat er van die pitjes aan de buitenkant zitten. In werkelijkheid zijn die pitjes zaadjes en dat zie je alleen bij de aardbei. Geen enkele andere vrucht heeft zaadjes aan de buitenkant. Gemiddeld zijn het een 200-tal.

* Aardbeien bevatten heel wat voedzame en levensnoodzakelijke stoffen. Zo zijn aardbeien rijk aan anti-oxidanten (zoals vele andere rode vruchten), vitamine A, B en C, kalium, ijzer en calcium. Ze bevatten bovendien ook vezels.

* Aardbeien voorkomen dat je tussendoor gaat snoepen want ze geven je immers snel een voldaan gevoel. Je hebt echter niet gauw veel calorieën binnen wat bij 100 gram spreken we van 25 kcal.

* Deze rode vruchten zijn dus niet alleen gezond, ze zorgen er ook voor dat ze je tanden witter maken. Ze bevatten immers zuren die je gebit ten goede komen.


Bron:
* http://www.marechal.be/informatie/ik-wil-graag-aardbeien-kweken-hoe-pak-ik-dit-aan/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten