maandag 18 april 2016

Prosopagnosie, nog nooit over gehoord

In de paasvakantie las ik de krant 's morgens wat uitgebreider en toen kwam ik een artikel over een Belgische muzikant die aan prosopagnosie lijdt tegen. Een dokter ben ik niet en dus werd mijn nieuwsgierigheid alweer aangewakkerd. Prosopagnosie wordt vertaald tot gezichtsblindheid. Als je met deze aandoening te maken krijgt, herken je dus geen gezichten. En dat bestaat dus echt, hé!

De man in kwestie - Steven Boers - wuift wel eens naar een andere vrouw of naar zichzelf als hij in de spiegel kijkt. Hij weet immers niet dat hij dat is, de persoon in kwestie komt hem alleen bekend voor.

Het hele verhaal van Boers kun je hier lezen.


* Het woord prosopagnosie komt uit het Grieks. Prosopon betekent immers gezicht en agnosia is onwetendheid.
* Het gezichtsvermogen van mensen met prosopagnosie is wel intact!
* De naam werd door de Duitse neuroloog Joachim Bodamer in 1947 aan deze aandoening gegeven.
* Ze herkennen wel vormen en andere figuren, maar geen gezichten.
* Na nader onderzoek is gebleken dat ze geen gezichten erkennen, maar dat foto's of mensen wel degelijk emoties bij deze patiënten losmaken.
Uitsmijter
* Er bestaat trouwens ook een tegengestelde ziekte, het Syndroom van Capgras. Daar heb ik het deze week zeker nog eens over!




Bron:
* http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160405_02219808

Geen opmerkingen:

Een reactie posten