woensdag 27 april 2016

De ziekte van Pfeiffer

Ik lees de laatste tijd behoorlijk wat non-fictieboeken over geestelijke gezondheid en daar kwam ik de ziekte van Pfeiffer tegen. Ik wist niet meteen waarover het ging, maar uiteraard is dit een andere benaming voor klierkoorts (mij wel bekend!).

Het is een ziekte dat door Emil Pfeiffer in 1889 werd ontdekt en die nog steeds heel wat slachtoffers maakt. Meestal zijn het kleine kinderen en jongvolwassenen die met dit herpesvirus te maken krijgen, maar het kan eigenlijk iedereen overkomen. Zo kreeg ik het een drie jaar geleden toen ik bijna 30 was en het sloeg onverbiddelijk toe.

Heel wat mensen hebben de ziekte van Pfeiffer ooit gehad, maar zijn het nooit gewaar geweest. Anderen kunnen dat weer tot een jaar buiten strijd zijn. Het begint meestal met een keelontsteking (of opgezwollen klieren) en gaat gepaard met griepsymptomen en extreme vermoeidheid. Wat medicatie betreft, is er eigenlijk niets op de markt. Het komt erop aan om zo veel en zo goed mogelijk te rusten. De griepsymptomen verdwijnen meestal na een week en daarna kan de vermoeidheid nog behoorlijk lang nazinderen. Ikzelf crashte helemaal op 11 juli 2013 en liep volgens de dokter al enkele maanden met klierkoorts rond. Ik voelde me als sinds mei behoorlijk slap en moe, maar ik dacht dat het door mijn drukke dagen waren. Daarna heb ik echt lang moeten uitzieken. Gelukkig heb je in het onderwijs grote vakantie en kon ik dus 2 maanden goed op mezelf passen. In september ben ik gewoon gestart met werken, maar ik merkte wel dat ik nog steeds veel slaap nodig had. Ook lang opblijven lukte me echt niet. Ik werd er kotsmisselijk van. Tegen het einde van het jaar ging het al een stuk beter, maar in februari 2014 kende ik een terugval. Toen moest ik opnieuw heel veel rusten en slapen en ik heb dat bewust ook echt gedaan. Het is op zo'n moment heel belangrijk om aan jezelf te denken! Weken heb ik dan weer afgezien (en me behoorlijk miserabel gevoeld), maar na opnieuw een aantal maanden behoorlijk wat rust, ging het weer de goeie kant op. Sindsdien gaat het steeds maar beter en kan ik alweer eens een feestje afsluiten (in plaats van als eerste naar huis te gaan :)).


Bron:
* http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/36823-pfeiffer-symptomen-besmettelijk-ziekte-van-pfeiffer-test.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten