woensdag 20 februari 2019

De Coloradowoestijn in Californië

In het begin van de maand schreef ik een artikel over het muziekfestival Coachella. Miste je deze aflevering, klik dan snel op deze link!

Toen ik las dat het festival plaatsvond in de Coloradowoestijn had ik alweer een onderwerp voor een volgend artikel klaar. Zo gaat dat hier op Gietjes Weetjes. Elke dag opnieuw bieden zich er kansen aan om een blogpost over te schrijven. Alleen vind ik niet altijd de tijd om alles neer te pennen. Gelukkig deed ik in de voorbije kerstvakantie een grote inspanning zodat ik wat voorraad aan artikels heb klaarstaan waardoor ik nu al 50 dagen aan een stuk aan het bloggen ben. Machtig vind ik dat :).

Maar laat ons bij het onderwerp van vandaag blijven: de Coloradowoestijn. Ik vat deze plaats samen in zeven interessante weetjes.

  • De woestijn bevindt zich in de staat Californië (Verenigde Staten van Amerika).

  • De woestijn is een onderdeel van de Sonorawoestijn.
  • Ze wordt begrensd door de Mexicaanse grens in het duiden, de Coloradorivier (zie foto) in het oosten, het plateau van de Mojavewoestijn in het noorden en de Laguna Mountains in het westen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Colorado_(rivier)
  • Het grootste gedeelte van dit gebied heeft een geringe hoogte waardoor de woestijn aanzienlijk warmer is dan de naburige hoge delen van de Mojavewoestijn.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mojavewoestijn
  • Het laagste punt van de woestijn ligt bij de Salton Sea (69 meter onder zeeniveau).
Bron: https://news3lv.com/news/local/disappearing-salton-sea-saving-the-recreational-paradise-or-is-it-too-late
  • De Coloradowoestijn heeft een unieke ecologie. De vegetatie bestaat uit creosootstruiken en ander struikgewas (waaronder cactussen). Op andere plekken komen zandduinen voor zoals de Algodones duinen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Creosootstruik

  • Delen van de woestijn worden voor de landbouw gebruikt. Ze worden geïrrigeerd met water uit de Colorado River. In 1905 ontstond in het midden van de woestijn 'per ongeluk' de Salton Sea door ondeskundige aanleg van irrigatiekanalen.

1 opmerking: