dinsdag 26 februari 2019

Discontinuïteiten in de aarde

Een grote week terug had ik het over de structuur van de aarde. Heb je dit blogpostje gemist? Kijk dan snel even hier: De structuur van de aarde.
Toen vertelde ik jullie er ook bij dat ik nog eens op de overgangen tussen de verschillende delen zou terugkomen. Zo wil ik het vandaag eerst even over Moho hebben. Ik had er nog nooit over gehoord. Jij wel?

Moho staat voor Mohorovicische discontinuïteit (ook wel Mohorovicic-discontinuïteit genoemd) en dit is de naam voor de overgang tussen de aardkorst en de aardmantel.  In 1909 werd deze discontinuïteit ontdekt door de Kroatische seismoloog Andrija Mohorovicic.

Tussen de twee andere lagen waaruit de aarde bestaat - de mantel en de kern - is er ook een discontinuïteit. Deze wordt de Gutenbergdiscontinuïteit of zelfs Wiechert-Gutenbergdiscontinuïteit genoemd, aangezien er twee Duitse seismologen aan de grondslag van deze benaming stonden, namelijk Beno Gutenberg en Emil Wiechert. 

Bron: http://archives-dc.library.caltech.edu/islandora/object/ct1%3A617

Bron: http://nuclearplanet.com/Earth%20Core%20Discovery.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten