dinsdag 22 januari 2019

Arizona, de 48ste staat van de VS

De Verenigde Staten van Amerika bestaat uit 50 staten. Eén ervan is Alaska en kochten de Amerikanen van Rusland. Wil je meer over die staat weten? Klik dan snel op de volgende link 'Alaska'.

Vandaag wil ik het over een ander deel van het ontzettend uitgestrekte land hebben, namelijk Arizona. Ik las in de voorbije kerstvakantie de meeste van mijn artikels op Gietjes Weetjes door en ik kwam er eentje tegen over de Grand Canyon. Wil je deze nog eens terug zien? Klik dan op de volgende link: 'Grand Canyon in Arizona'.

Dat bracht me natuurlijk naadloos bij een volgend onderwerp voor mijn blog. Wat weet ik nog over deze staat en waar ligt hij precies? Ik moest mezelf het antwoord schuldig blijven en dan weet ik dat het tijd is voor een nieuw postje :).

Op de volgende kaart zie je waar Arizona zich in de Verenigde Staten van Amerika bevindt...

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arizona_(staat)

Deze staat heeft als hoofdstad Phoenix en wordt ook wel de Grand Canyon State of Copper State genoemd. De afkorting van Arizona is AZ.
Oorspronkelijk bewoonden indianen de staat en met de komst van de Europeanen werd er getracht om de inheemse bevolking tot het christendom te bekeren. Na eeuwen in Spaanse handen te zijn geweest, werd het gebied in 1810 een onderdeel van Mexico.

Over de verdere geschiedenis van de staat Arizona kun je op Wikipedia nog het volgende lezen:
Na afloop van de Mexicaans-Amerikaanse Oorlog in 1848 moest Mexico het gebied grotendeels afstaan aan de Verenigde Staten. In 1853 kochten de VS nog een gebied in het zuiden, een transactie die bekendstaat als de Gadsdenaankoop. Aanvankelijk werd Arizona bestuurd als onderdeel van het New Mexico Territory totdat het in 1863 een zelfstandig territorium werd. Op 14 februari 1912 werd Arizona formeel een staat van de Verenigde Staten, de 48e.

In het noorden grenst de staat aan Utah en Colorado, in het westen aan Nevada en Californië en in het oosten aan New Mexico. Het punt waar de grenzen met Utah, New Mexico en Colorado samenkomen heet Four Corners.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Staten_van_de_Verenigde_Staten

Geografisch gezien is Arizona een staat van extremen. Een groot deel is woestijn, terwijl een ander gedeelte van de staat door de Rocky Mountains doorsneden wordt. Humphreys Peak is met z'n 3851 meter het hoogste punt van Arizona.

De Colorado is de belangrijkste rivier in deze staat en vormt meteen ook een deel van de westgrens. Ze stroomt doorheen de beroemde Grand Canyon. Andere opmerkelijke natuurgebieden zijn de Painted Desert, Monument Valley en The Wave.

Tot slotte ziet de vlag van de staat Arizona er als volgt uit...

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Arizona_(staat)


1 opmerking:

  1. De lijnen van die staatsgrenzen zijn bijna allemaal mooi recht ,hoe zouden ze deze bepaalt hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen