zaterdag 26 januari 2019

De Westerschelde

Ik kreeg wat reacties op mijn jarenoude post rond de rivieren in België en intussen paste ik het artikel aan. Een tijdje terug kon je het hier nog eens opnieuw lezen. Toen ik met het opzoekingswerk bezig was, kwam ik ook een paar keer de Westerschelde tegen. Uiteraard valt er over deze rivier ook nog heel wat meer te vertellen.

De Westerschelde is naam van de monding van de Schelde. In regel noemt men het gedeelte van de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de Noordzee de Westerschelde, van de grens tot aan Gent is de naam Zeeschelde. Er zijn twee hoofdwaters: de Wielingen en het Oostgat. De Wielingen is de zuidelijke hoofdgeul die naar de Westerschelde voert en het Oostgat is de vaargeul in het noorden. Ze is een pak kleiner dan de Wielingen.

Bron: https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/Situatie_kaart_Westerschelde_tot_Rupelmonde___kleur_304229


1 opmerking:

  1. Dag Gietje naar het schijnt is 1 H20 molecul niet nat ,voor nuja nattigheid weten ze nog niet juist hoeveel je er nodig hebt , jou weetjes klinken en zijn wel zinniger tot de volgende keer ��

    BeantwoordenVerwijderen