maandag 14 januari 2019

Een supernova

Elk jaar opnieuw is er een quiz op onze school. Samen met enkele dorpsgenoten neem ik altijd deel met collega's uit het derde kleuter en het eerste leerjaar. Het is steeds een gezellige avond, maar ik merk dat mijn algemene kennis er niet op vooruit is gegaan. En als strever is dat natuurlijk een vaststelling waar ik niet zo tevreden mee ben ;). Door enkele vragen hier op te slaan, hoop ik volgende keer net wat meer vragen te kunnen beantwoorden.

Op de vorige editie vroegen ze naar het verschijnsel waarbij een ster op een spectaculaire wijze explodeert. Iedereen van mijn team moest het antwoord schuldig blijven. Ze hadden het over een supernova. De uitbarsting is herkenbaar aan de enorme hoeveelheid licht die hierbij wordt uitgestraald.

Supernovae ontstaan via twee mechanismen. Enerzijds zijn ze het natuurlijke levenseinde van alle zware sterren en anderzijds kunnen witte dwergen (dit is een mogelijk eindfase van een ster) in nauwe dubbelsterren zich tot een supernova ontwikkelen. Een dubbelster is een tweetal sterren die om een gemeenschappelijk zwaartepunt heen bewegen.

Bron: https://www.space.com/6638-supernova.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten