zondag 20 januari 2019

Cogge en Geeraert, de helden achter de onderwaterzetting

De Eerste Wereldoorlog... het heeft me altijd geïntrigeerd. Tijdens mijn schoolloopbaan leerde ik er heel veel over en ik hing meestal aan de lippen van mijn geschiedenisleerkrachten. Figuurlijk dan. Maar sinds ik van de schoolbanken ben en les geef in het tweede leerjaar kom ik niet meer zo veel in aanraking met de verhalen over deze gruwel in ons kleine Belgenland.

Aangezien ik in de Westhoek woon, word je wel dagelijks herinnerd aan wat er zich hier meer dan 100 jaar geleden afspeelde. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog hoorde ik soms nog eens van mijn onlangs overleden grootvader, maar ook de eerste aflevering blijft hier heel erg aanwezig. Zo is er in ons dorp een behoorlijk groot militair kerkhof en staan er in de buurt heel wat monumenten waardoor we nooit kunnen vergeten wat er hier ooit gebeurd is.

Toch kon ik vorig jaar op de schoolquiz de volgende vraag niet beantwoorden. Welke twee mannen zorgden voor de onderwaterzetting van de Ijzervlakte? En daarom schrijf ik de namen hier nog eens neer. Om ze nooit meer te vergeten (denk ik ;)).

Op 4 augustus 1914 valt het Duitse leger België binnen. Er volgen een aantal veldslagen en de Belgen moeten zich steeds verder terugtrekken. Het plan rijpt om het water van de Ijzer in de strijd te gebruiken. Hendrik Geeraert  (eerste foto) is een Nieuwpoortse schipper die hierbij helpt. Hij zette de sluizen op. Karel Cogge (tweede foto) was echter de bedenker van het plan.

Bron: https://www.hln.be/regio/nieuwpoort/cogge-het-brein-geeraert-de-uitvoerder~a534476a/

http://www.wo1.be/nl/personen/cogge-karel


Wil je nog meer weten over dit geschiedenisfeit? Lees dan onder deze link het volledige artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten